k1


Kaczka krzyżówka

 

 W trzecim odcinku tutorialu dla początkujących zmierzymy się ze zwierzątkiem. Drodzy państwo – kaczka krzyżówka!

Samiec, oczywiście.

Kaczki ostatnio są w modzie, więc dlaczego macie odbierać sobie tę przyjemność myśląc, że musi być trudno?

 

Materiały:

- blok akwarelowy (celuloza wystarczy, nie potrzeba od razu bawełny) w rozmiarze co najmniej A4 lub A5 (ta malowana była na A5)

- kolory: odcienie niebieskiego jak, kobalt, ultramaryna, indygo, odcienie brązu: sienna, sepia, umbra, caput mortuum,  odcienie zieleni- dowolne, najlepiej zróżnicowane jak sap green, viridian, shadow green etc, czerń lub szarość payne’a. Ewentualnie zamiast czerni- mieszanka indygo z sepią. Wyjątkowo tym razem – biała akwarela lub gwasz (rozwodniona farba akrylowa albo korektor tez dają radę J )

- szeroki pędzel do tła, średni do większych powierzchni skrzydeł, cienki do szczegółów.

- ręczniki papierowe do odsączania wody i woda w sprayu


Triki dla początkujących:

·         Skup się na prawidłowych proporcjach w szkicu kaczki- tło w innym odcieniu czy trawa ułożona w inny sposób są mało istotne. Jakkolwiek je namalujesz – będzie dobrze. Nawet jeśli dookoła zamiast traw i zieleni będzie woda. Jeśli jednak zepsujesz proporcje u kaczki- to najlepsze tło nie uratuje twojej pracy.

·         Jeśli nie masz białej farby, a masz płyn maskujący- to śmiało zamaskuj te obszary, które na pracy są białe! Ja nie miałam maskingu, więc użyłam białej farby. Choć jej zastosowanie bywa mocno dyskutowane w środowisku akwarelistów- nie można jednoznacznie określić czy jej używanie jest słuszne czy nie. Są akwareliści, którzy korzystają, a są tacy co unikają. Nie skupiaj się dziś na tym- wykorzystaj sposób do którego posiadasz materiały i już. Dopiero się uczysz. Na swój styl i dogmaty przyjdzie czas J


1. Wykonaj szkic

Możesz zainspirować się poniższym szkicem.

Jak widzisz nie jest jakiś skomplikowany – dół kaczki można w pierwszej fazie uprościć do owalu do której niczym połowę odwróconego S należy dorysować szyję. Potem dokładamy łuk skrzydeł od góry i wydłużamy ogon.


k2

2. Kładziemy pierwszą warstwę tła

Malowanie zaczniemy od położenia pierwszej warstwy tła. Można to zrobic zarówno techniką mokre w mokre, jak i mokre na suche. Nie ma to aż tak dużego znaczenia, bo na dalszych etapach pracy będziemy dokładać drugą warstwę farby aby tło przyciemnić i rozmyć.

Jak widzicie kolor których używamy to zróżnicowane zielenie, zieleń ze sienną lub z sepią. Nawet brązy.  Zasadniczo odcienie które można określić jako „trawiaste”.

Otaczamy nimi całość dookoła bryły kaczki.

Im więcej odcieni będzie i im bardziej nieregularnie będą położone- tym ostateczny efekt będzie ładniejszy i ciekawszy.

 

Już na tym etapie możecie spróbować prysnąć na tło wodą albo sypnąć solą. Może to dać interesujące efekty w postaci rozpłyniętych „grzybów”. Nie z każda farbą i na każdym papierze zadziała, ale warto spróbować.

k3

3. Zaczynamy malować

Można zacząć właściwie od dowolnego fragmentu kaczki, ale ja z czystej wygody zaczęłam od zielonej plamy na głowie. Jest ona położona techniką mokre w mokre.

Zaznaczyłam także niebieski fragment na skrzydle.

Kiedy zielony fragment na głowie kaczki lekko podeschnął- dołożyłam w tamtym rejonie gęstą szarość payne’a  z odrobiną czerni. Można – jeśli macie- użyć koloru neutral tint.

Domalowałam dziób żółcią zmieszaną ze sienną naturalną, a następnie brązowawy przód i grzbiet naszego kaczora. Kolor którego tutaj użyłam to w tym przypadku caput motruum, ale nada się także inny odcień brązu.

Skoncentrowaną ciemną farbą zaznaczyłam również oko.


k4

k5



4. Domalowujemy brązowe fragmenty.

 

Przyjrzyj się zdjęciu poniżej – pojawia się na nich brąz na piórach skrzydeł oraz nietypowy kolor na wierzchnich warstwach.

Jest to rozcieńczona mieszanka odrobiny sienny z brązem, można użyć też buff titanium jeśli się posiada. W grę wchodzą również odcienie kremowe. Ważne, aby na tych piórach był w ogóle jakiś jasny kolor, a nie pozostawić białej kartki która wyglądałaby bardzo nienaturalnie.

 

Na oku białą akwarelą/gwaszem/ korektorem- robimy Jany błysk.

Ciemne obszary i cienie na piórach robimy szarością payne’a zmieszają z sepią. Powoli dokładamy też białe fragmenty – akwarelą lub gwaszem. Będąc bardziej zaawansowanym można te fragmenty omijać i zostawić niezamalowane, ale tutaj pokaże Wam jak zastosować białą/jasną kryjącą farbę w malowanych pracach.

W teorii w akwareli lepiej jest nie zamalowywać- ale praktyka pokazuje, że będąc początkującym twórcą warto nauczyć się obsługi „kontrowersyjnych” mediów, bo czasem ich minimalny dodatek może uratować pracę nad którą siedzieliśmy godzinami, a która miała jakiś drobny wypadek.

Można już z przodu zaznaczyć źdźbła traw.

k6

5. Kładziemy drugą warstwę tła

Pierwsza warstwa tła zdołała już wyschnąć, zatem możemy położyć kolejną, która przyciemni nam całość i wydobędzie na pierwszy plan naszą kaczkę.

W tym celu przygotowujemy sobie  średnio rozwodnioną szarość payn’e, ciemną zieleń, a także ich mieszankę.

Następnie szerokim pędzlem namaczamy nasze zielone tło i nieregularnie dokładamy przygotowane wcześniej kolory.

Kładąc je w technice mokre na mokre sprawimy, że farby gładko się rozleją i stworzą równomierne, delikatne przejścia. Będzie to wyglądało bardzo naturalnie.

 

Nie bójcie się także tu chłapnąć wodą albo delikatnie samym wilgotnym pędzlem zdjąć nieco intensywności farby w niektórych miejscach.


k7


6. Ostatnie szczegóły

Kiedy tło już lekko podeschnie i nie będzie ryzyka że coś sobie  przypadkiem rozmażemy- można wrócić do zupełnie 1 planu (tam gdzie są trawy).

On również wymaga przyciemnienia, bo zbyt jasne źdźbła będą odwracać uwagę od głównego tematu, czyli kaczki.

Tam bierzemy ciemną zieleń, ewentualnie odcienie niebieskiego/szarości payne’a zmieszanych z zieleniami. Można także wymyć pojedyncze trawki albo użyć niebo bieli którą mamy. Warto też zasłonić korpus kaczki i w dolnej partii popryskać nieco farbą z pędzla.

Da to ciekawy, niewymuszony efekt.

 

Potem tylko ostatnie spojrzenie na całość, drobne poprawki jeśli gdzieś czegoś brakuje i… nasza kaczka jest gotowa ! Wystarczy pozwolić jej wyschnąć.

 

Nie było aż tak trudno, prawda?

k8


A jeśli spodobała Ci się kaczka krzyżówka i masz już pierwsze szlify- to może spróbujesz sam namalować tę białą z akwareli poniżej??

k9