Recenzja: blok okrągły Italia

Inżynieria akwarelowa- miejsce, gdzie znajdziesz wszystkie odpowiedzi na nurtujące cię pytania

back to overview
Recenzja: blok okrągły Italia

Obiekt: Blok Italia wersja okrągła z firmy Cartiera Magnani 1404. Dystrybucja polska- Renesans

Papier:  Italia-  300g, 100% bawełna, biały, cold press. Produkcja papieru- Cartiera Magnani 1404

Kartki: 20 kartek

Rozmiar: 16cm (w teście) lub 32cm

Inne: w pakiecie z blokiem znajduje się bawełniana torebka do jego przechowywania. Blok dookólnie klejony. 

Cena: 116zł rozmiar 16cm (https://hartem.com/pl-pl/okragly-blok-do-akwareli-italia-magnani-1404-drobnoziarnisty-300gr-m-16cm.html), rozmiar 32cm- 203zl (https://sklep.apapolska.pl/italia/6410-blok-italia-srednica32-cm-300-gsm-cp-20-kartek.html)

Opis dystrybutora (Renesans): PAPIER AKWARELOWY 'ITALIA' - BAWEŁNA 100% -300 gram i 640 gram - Cold Press - Magnani 1404 - to prestiżowy papier do akwareli wytwarzany tradycyjnymi metodami na cylindrycznych maszynach bębnowych.

To jeden z papierów akwarelowych z najdłuższą historią wytwarzania, cieszący się nieskazitelną reputacją wśród akwarelistów. Jest to papier 100 % bawełniany, bezkwasowy, wytwarzany z najczystszych kwiatów bawełny. Jest dwustronnie spojony wewnętrznie i zewnętrznie, przy użyciu syntetycznego odpowiednika żelatyny, bez użycia środków odzwierzęcych.

Jego bezkwasowość gwarantuje odporność na proces starzenia. Dzięki mocnemu spojeniu i użyciu bawełny w pierwotnej postaci wyjątkowo dobrze znosi wszelkie korekty oraz usuwanie farby z jego powierzchni, a jednocześnie potrafi wchłonąć duże ilości wody i nie ulegać przy tym deformacjom.

Polecany do malowania akwarelami, temperami, gwaszem, tuszem czy akrylem. 


ita

Blok do testów jakiś czas temu przesłała mi firma Renesans. Minęło trochę czasu zanim się nim zajęłam – chciałam bowiem moc go z czymś zestawić i kiedy przyszedł szkicownik „Etrusca” – uznałam, że najwyższa pora pokazać jego i Italię.

 

Dlaczego tak?

Bowiem papiery, z których są wykonane (czyli 100% bawełna Italia i 50/50 Etrusca) – pochodzą z tej samej firmy Cartiera Magnani 1404 i są prezentacją 600letniej tradycji.

 

Ale do brzegu…

Blok przyszedł zafoliowany wraz z czymś czarnym z tyłu.

Owe „coś” po odfoliowaniu okazało się eleganckim woreczkiem z napisem Cartiera Magnani 1404. Zastanowiło mnie na co taki dodatek – ale sprawa bardzo szybko się wyjaśniła kiedy przyszło do otwierania bloku.

 

ita1

Okładka okazała się bowiem sklejona z blokiem dokładnie na tym samym obszarze, na jakim klejony do siebie był papier- czyli na niemal całym okręgu.

Klejenie jest mocne- przez chwile wręcz miałam wrażenie, że miejscami zbyt mocne bo miałam problem sprawnie rozkleić strony (widać to na filmie). Na swoje usprawiedliwienie mam fakt, że nigdy nie rozklejałam okrągłego bloku plus robiłam to na sucho, co zwiększa trudność.

Namoczony papier z automatu dałby odkleić się w łatwiejszy sposób.

Zdecydowanie do  odklejania polecam  nożyk do tapet albo skalpel- inaczej nie bardzo chciało ruszyć. Na pocieszenie druga i kolejne kartki odklejały się już dużo łatwiej.

 

Nie ma możliwości nie odklejenia całkiem okładki jeśli chce się odklejać papier- stąd istnienie woreczka wydaje się bardzo logicznym argumentem. Ja osobiście wolę też taśmą klejącą przyklejać okładkę- jeśli kapnie płyn zatrzyma się na niej, nawet gdy przesiąknie przez worek.

Na pewno patrząc na ten blok nie ma się co obawiać niekontrolowanego rozklejania się 😊

ita2

Po zdjęciu okładki docelowy papier okazał się być drobnoziarnisty, o typowym bawełnianym odcieniu bieli. Jak porównać go do papieru Etrusca- jest cieplejszy i bardziej kremowy, co związane jest z faktem, że dobrych, bawełnianych papierów nie wybiela się tak jak celulozy. Nie musi to być wcale wada – ale uważam, że warto o tym wspomnieć bo będzie to miało częściowe odzwierciedlenie w dalej części testu.

ita3
ita4


Dla porównania papierów ten sam motyw zielonego storczyka był testowany zarówno na okrągłym bloku Italia jak i kwadratowym Etrusca. Oba kwiatki były malowane tymi samymi farbami i pędzlami, przy tym samym oświetleniu.

Storczyk był malowany na podstawie tutorialu Bonus. Orchid Cymbidium - Margarita Astashova na Drawing-Dog.


ita5


Do testowego malowania użyłam farb Renesans Intense Watercolor: Lemon Yellow, Golden green, Permanent Green, Burnt Sienna, Cadmium Bordeaux oraz  Indygo.

Z pędzli były to mop 3020, okrągły 7401, wiewiórka naturalna 3011 oraz liner i pędzle retuszerskie Kolińsky 3009.  Żałowałam, że nie mam do dyspozycji małych rozmiarów syntetycznej mangusty 1099 – ale to się prędzej czy później nadrobi. Posiadane pędzle też dały radę bez problemu.

20250104_194317


Podobnie jak poprzednim razem malowałam głównie techniką mokre na suche, z niewielkimi elementami mokre w mokre (przy dokładaniu odcieni).

Farba na papierze płynęła gładko, kolory łączyły się bez problemu, papier nie falował i nie robiły się żadne zagłębienia. Brzegi plamy były rozmyte- nie miały nagłych ostrych odcięć tylko łagodne przejścia. To różniło je od przejść na mieszanym papierze Etrusca.

Woda na papierze utrzymuje się na tyle długo by móc spokojnie pracować- ale nie stoi i nie trzeba wiele czekać na wysychanie.

Jeśli chodzi  o wymywanie- farbę da się wymyć póki praca jest wilgotna. Gdy zaschnie- pomaga tylko drapak. Jest to typowe dla bloków bawełnianych i ma zapobiegać zmywaniu się poprzednich warstw przy nałożeniu nowej. Korekta wciąż jest możliwa- ale na Etrusce była łatwiejsza ze względu na domieszkę celulozy.

Drapak działa na nim idealnie- usuwa farbę, ale nie uszkadza struktury papieru. Płyn maskujący również nie ma z nim problemu- co mnie nie dziwi patrząc na zwartą strukturę arkusza. Twardy, odpowiednio zbity papier bez tendencji do rozwarstwiania się- nigdy nie będzie miał problemu ani z maskingiem, ani z taśmą maskującą.

Kolory na papierze Italia wychodzą nasycone i nie bledną nadmiernie w miarę wysychania. Papier „nie pije” koloru, więc nie ma potrzeby dokładania kolejnych warstw. Właściwie różnica między kładzionym kolorem a wyschniętym jest naprawdę niewielka – a zauważcie proszę, że tutaj kładłam farbę mocno rozrzedzoną. Jest jednak nieznaczna różnica między kolorem kładzionym na Italii, a na Etrusce.

Dlaczego?

To wyjaśnię w podsumowaniu jako lekcję płynącą z recenzji.


Czy miałam jakieś zastrzeżenia co do bloku?

Ogólnie nie. Stresowałam się wprawdzie przy zdejmowaniu okładki bo nie odchodziła łatwo, ale potem było już wszystko w najlepszym porządku.

 

Jak zatem wygląda porównanie obu prac – na papierze Italia i na papierze Etrusca?

20250112_112234

Interesująco.

Oba storczyki są żywe i mają ładne kolory- ale jednak ten na mieszance bawełny z celulozą (Etrusca) barwy ma bardziej intensywne.  

Łatwiej także było go wymyć. Jednocześnie aby mieć pewność że niekontrolowane wymycie nie nastąpi- lepiej było użyć bawełnę.

Skąd jednak taka różnica w odcieniu? I czy na pewno świadczy o tym, że bawełniana Italia jest gorsza?

 

Otóż nie moi drodzy.

Jeśli cofniecie się wyżej do zdjęcia gdzie porównane są odcienie papieru – znajdziecie odpowiedź.

Choć Italia leżąca pojedynczo wydaje się biała, to przy zestawieniu z Etruscą ta biel staje się lekko kremowa. I w tym w dużej mierze leży powód różnic i clue dzisiejszej lekcji.

Im bardziej papier jest biały, a wręcz zimno-biały- tym ostrzejsze i wyraźniejsze są kolory. I czystsze, nie ukrywajmy.

Cieplejszy odcień papieru znacznie tonuje nakładaną farbę- bo sam jest jakby pierwszą warstwą.

 

I to właśnie jest naczelny powód, dlaczego wielu ludzi choć maluje z jednego tutorialu i nawet jeśli weźmie te same kolory- to uzyska odmienne efekty.

Nie na każdej pracy widać to równie mocno- ale tam, gdzie potrzebujemy ostrego światła i bieli ta różnica rzuca się w oczy bardzo mocno.

Akwareliści nierzadko zastanawiają się co zrobili źle że ich praca „nie świeci” – a tak naprawdę nie ma w nich żadnej winy. Ot, wybrali nieodpowiedni papier.

 

Wprawdzie bawełniane papiery nie osiągną nigdy bieli takiej jak celuloza bo musiały by zostać chemicznie wybielone (czego przy bawełnie się nie robi aby nie niszczyc struktury i właściwości papieru) – ale nadal istnieje w puli różnych parametrów coś, co najczęściej jest określane jako High White lub Extra White.

Nie każdy producent to stosuje i np. Italię mamy w jednym odcieniu (natural white), ale np. Saunders Waterford występuje jako White i High White. Fabriano Artistico- jako Extra White i White. Arches- Natural White i Bright White.

Warto na to zwracać uwagę przy wyborze papieru do pracy, bo jeśli weźmie się zwykłe white to praca nigdy nie zaświeci mocno i np. zima będzie poprawna, ale mniej spektakularna i kontrastowa niż na High White. Ostre światło wymaga jak najjaśniejszego papieru i basta!

 

Jak zatem oceniam całościowo nietypowy okrągły blok?

DOBRZE, Z TENDENCJĄ NA BARDZO DOBRZE.

Takie mocne 7/10 za jakość.

Czyli dokładnie tak samo jak szkicownik Etrusca bo nie potrafię realnie stwierdzić który jest fajniejszy.

Lekkim minusem w przypadku tego bloku może być jego cena – konkurencyjne okrągłe bloki (SMLT 20 arkuszy, 16cm oraz Hahnemühle 13cm, 30 arkuszy- oba bawełniane 300g) kosztują ok. 80zł. Italia ok. 115zł. Różnica jest zatem widoczna- ale czy dopuszczalna to pozostawiam do decyzji Wam J


Jeśli  nie wiedziałeś o wpływie odcienia papieru na prace i chcesz docenić zdobytą wiedzę - wirtualną "kawę" możesz postawić mi tutaj. Po kawie pracuje się lepiej 🙂

Tymczasem tutaj możecie zobaczyć film z rozpakowywania szkicownika